11 July 2012

Siapa Sebenarnya Kawan Baik ?

  *Assalamualaikum kawan biasa, kawan baik, kawan istimewa, kawan makan kawan, & kawan-kawan. Banyak kan jenis kawan? Ape ingat kuih je banyak pattern, kawan pon ade kategori k. Kategori kat atas tu aku belajor daripada zaman budak sekolah dulu. Macam tak biasa plak main tulis-tulis biodata dalam buku rampaian sekolah kan ! kalau budak lelaki yang bajet hot takkan nak tulis biodata kat dalam buku budak perempuan yg serabai selekeh comot macam aku dulu. Eh tapi bukan akulah yg main mintak-mintak biodata laki ni sebab budak laki dulu suka buli aku kot ! kalau aku jumpe diorang sekarang ni, diorang yg tunduk malu ! pehal tah. geli nengok, rasa macam nak smash muka dia. Ok macam dah lari topik banyak. Dan sebenarnya apesal dengan kawan baik? sure ke orang yg kite cite pasal family, pasal boypren, pasal kisah silam, pasal kuih raya, pasal kucing pasal macam-macam lagi lah, sure ke kawan baik kite? 

     First, Kawan Biasa. Mungkin apa yang dimaksudkan dengan kawan biasa ni berkawan dengan semua orang. tak rapat sangat dan tak jarak sangat. Macam tu ke? whatever. Orang yang jarang tegur kita tapi die jugak kawan kita. betul? Kadang-kadang kawan biasa ni macam shi* jugak. Kadang-kadang boleh dibuat gelak sama-sama, kan. Tapi sebenarnya kawan biasa ni senang jugak dibuat tempat mintak tolong. sebab dia tak berapa rapat dengan kita, then dia tak sampai hatilah nak kecewakan kita sebab nanti dia taknak kta anggap dia kedekut pertolongan. Kalau aku godai lah anggapan tu semua. Nak tolong, tolong. Taknak tolong sudah. Kalau tolong terpaksa pon tak guna. Tapi ada je daripada kawan biasa boleh jadi bespren. Sebab dah takde orang nak kawan dengan dia buat bespren. Tulah selfish sangat macam sorang member aku ni. Gotudai dulu selfish tu baru boleh jadi bespren poreber aku k. Memang aku cium-cium pipi mongel kau tu nanti. 

      Then Kawan Baik. Kawan yg baik ke atau kawan yg terbaik? Entahlah awak-awak. kalau kawan baik mesti dialah kawan, dialah sahabat, dialah emak dialah nenen nenek. Tempat mengadu bomba domba, menumpang kasih, bercerita bagai. Tapi kadang-kadang takleh pecaye gak. Helo gua penah kena dengan member sendiri, sakiiiiittt der. perit. Nasib baik dia bukan kawan istimewa aku, kalau tak, aku daftar nama dia kat OKU. Punyalah baik aku ni. Agaknya kawan baik ni boleh bawak mati tak? soalan UPSR yg tak memerlukan kertas OMR. Mana lah ade orang mati bawak member, kubur sendiri pon dah sempit, nak share kubo ngan member. Amalan pun masing-masing. Takdenye ade member baik mana pun die cakap "kita mati sama-sama ye?" kalau kapel tu ade lah probability nak cakap cuma tak tau je berapa % kebarangkaliannya. Tapi apa-apa pun memang kawan baik lah yg paling baik sekali. Tapi lumrah kalau dah bergaduh memang sampai meninggal pun diorang takkan berbaik. Pompuan kan. entah apesal lah aku pun tak tau. Nak kaji nanti kata busy body. Entahlah, diorang yg bergado-gado ni tak rindu ke waktu diorang bersama. Nangis ketawa mandi semua sama-sama. Memang tak boleh nak rewind lah. Replay pun unavailable. Korang yg tengah gaduh tu berbaiklah, adik-adik PMR ke SPM ke yg gado pasal pakwe tu buat relax sudah. korang kecik lagi, ape pun belum tumbuh bak kata Keting (Jalan Bohsia kembali). Belajar sampai habis dulu. Eceh macam aku tak bercinta je dulu gamaknya. At least jejak la jugak kan kaki kat U, bukan bangga tapi contoh. hehe over.

      Last but not least, Kawan istimewa. ape ni OKU pe? ke terencat. hoi jaga sikit mulut eh. kalau dulu dalam biodata, budak laki suka mempertikaikan mende ni. Pastu kalau dia tulis nama pompuan kat kawan istimewa mula lah pompuan tu gedik-gedik ayu tersenyum. Aku rasa kawan istimewa ni layak untuk member yg betul-betul support member. memang sayang gila lah. Aku kagum tengok friendship yg macam ni. Kawan sakit perut tolong urut, kawan pening kepala tolong picit, kawan takde duit bagi pinjam, kawan tak solat ajak solat, kawan tak makan dia pun tak nak makan. Aku ada, kau ada? gitu ! 


       Tak kisahlah apa jenis kawan pun, bagi aku kawan tak payah pilih-pilih nak ikut standard n taraf bagai. kawan yg pilih-pilih tulah yg tak boleh pakai. Time kita susah dia main nyorok-nyorok. Time senang hu ha merata tempat. Bak kata pepatah tu, berkawan biar beribu, bercinta biar satu. Alhamdulillah lah, buat masa sekarang n rasanya sampai bila-bila pun takkan ada pergaduhan antara sahabat lagi. Never Ever. Sebab aku rasa aku pandai jaga hati orang. puji diri sendiri. dan aku tak pandai pulak nak sakitkan hati kawan sendiri. Aku rasa aku terlalu baik sebab tu kadang-kadang kena buli, haha dululah. sekarang mana main buli-buli. 
Aku rasa aku lapar sangat dan perlu makan. Dua hari tak makan nasi boleh jadi turun sekilo aku ni. selamat petang ni tak hujan, boleh keluar makan. k baibai

     

❤ THANKS FOR THE READING. Do Leave A comment. mmuahh! ❤

0 25 comments: