23 March 2012

Aku Dah Cuba dan Aku Tawakal

Assalamualaikum, hai . sejak kebelakangan abad ini sering aku mengupdate entry . yelah orang kata online diary . sound sedih je kan intonasi aku ? kenapa ? exam, of course. Management. bunyi macam menarik ? tapi tersangatlah menduga hati. mama kata kalau dah usaha, tawakal je after jawab . yelah selalu kan dengar org cakap "tak dapat jawablah, padahal dah study pulun habis" and lagi "soalan susah, aku jawab merepek. nasiblah" kadang aku pun tak sengaja keluarkan ayat macam tu bila hati dah resah sangat dengan paper tu. minggu exam masing-masing stress, update status kat fb bagai . kan ? sebenarnya   kita yang menilai kehidupan kita pada dunia. Kecewa pada titik kekecewaan dunia. Allah dah menulis yang terbaik utk setiap hambanya. Tak percaya? Allah tu kan Maha Pengasih. Maha Penyayang. semua dah ditakdirkan, kan ? Aku terima setiap apa yg berlaku dan akan berlaku . aku kan kuat, ye aku kena kuat . tak kira apa pun dugaan . Doa, Usaha, Tawakal . 

Firman Allah,
“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
“..Barangsiapa menyerah diri sepenuhnya kepada Allah dan dia berbuat baik, dia mendapat pahala disisi Tuhannya dan tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati.”
aku sangat tertarik dengan ayat hamba Allah ni :
Tanpa tawakal (berserah) kita terdedah kepada kekecewaan dan patah hati (sebab kita bukan Tuhan yang boleh mempastikan apa yang diingini PASTI tercapai). Dan dengan tawakal juga kita akan sentiasa ceria dalam hidup walaupun kita mungkin selalu gagal mendapatkan apa yang kita ingini. Sebab itulah; bagi seorang muslim yang tawakal; tiada istilah frustrated atau bunuh diri dalam hidupnya. 
Dan semoga Allah mengira setiap amalan kita sebagai ahsanu a’mala, amalan terbaik yang bakal kita persembahkan padaNya di akhirat kelak. Amin... 



❤ THANKS FOR THE READING. Do Leave A comment. mmuahh! ❤

0 25 comments: